Skip to content

Twitter forandrer medievaner – i alle fall mine!

May 11, 2009

Jeg jobber til daglig i Teleplan Consulting, og skriver fra tid til annen kommentarartikler i bransjemagasinet http://www.insidetelecom.no. I dag harjeg skrevet en kommentar om hvordan Twitter har forandret mine medievaner. Jeg har fått tilllatelse fra både Teleplan Consulting og Inside Telecom til å gjengi kommentaren på min blogg. Håper på mange innspill:)

Twitter forandrer medievaner

Vi står overfor store endringer i mediesektoren. Spesielt merker papiravisene presset, opplagstall og annonseinntekter synker. Internett får store deler av skylda, og bruken av nye tjenester som Twitter endrer folks nyhetskonsum. Er jeg med på å drepe papiravisene slik vi kjenner dem i dag, spør seniorkonsulent Anita Skagnæs i Teleplan Consulting.

I sist ukes kommentar ”Search and destroy” trekker Inside-redaktør Bjørn Veseth frem at papiravisene i USA nå bukker under en etter en ). Boston Globe, en 137 år gammel avis, overlevde i forrige uke med et nødskrik. Konjunktur-nedgangen har vært dramatisk i USA, og annonsørsvikt er en av årsakene til at papiraviser går over ende. Andre papiraviser gjenoppstår i rene nettformat slik som Detroit News/Detroit Free Press.

Men det er ikke bare konjunktursvikten som står bak nedleggelser og omleggelser i avisindustrien. Veseth henter i sin kommentar frem sitatet ”Revolusjonen i nyhetsbransjen er drevet av bredbånd” fra Jim Kennedy, strategidirektør i Associated Press, verdens største nyhetsbyrå. Mens 150 millioner amerikanere primært får sine nyheter fra internett har amerikanske aviser bare halvparten så mange lesere. I Norge kunne vi i 2008 registrere at blant de 10 største papiravisene i Norge er det kun Dagens Næringsliv som økte opplaget, mens VG og Dagbladet gikk tilbake for sjette år på rad. Det er stadig flere avislesere finner veien til Internett, men det er allikevel få nordmenn som helt velger bort papirutgaven. I hvert fall foreløpig. I 2008 var det 9 prosent som bare leste nettavis mot 26 % som leser nyheter både på papir og nett. Totalt leser tre av fem norske nettbrukere nyheter på nett hver dag.

Måten vi konsumerer nyheter på har endret seg for alltid gjennom Internettbruk. De store brukerendringene startet med web 2.0 da vi fikk tjenester som Google, MySpace, YouTube, Facebook. Siste skudd på web 2.0-stammen og Silicon Valleys snakkis er Twitter. Twitter har hatt en eventyrlig vekst, kanskje spesielt etter at Oprah Winfrey tok tjenesten i bruk. Techcrunch.com skriver at Twitter etter sigende har hatt en 40 % ukentlig vekst siden Oprahs Twitter-stunt, og at det totale antallet brukere overstiger 25 millioner brukere på verdensbasis. I norsk sammenheng er Twitter også en snakkis, men til tross for stor medieentusiasme er det relativt få norske brukere. I en kommentar i Aftenposten viser Ida Aalen til tall fra analyseselskapet Nielsen som viser at 60 % av de som registrerer seg på Twitter ikke kommer tilbake neste måned. Allikevel skrev halvparten av ca 20 000 norske brukere Twitter-melding den siste uken.

20 000 Twitter-brukere, aktive eller inaktive, utgjør allikevel ikke en kritisk masse. Spørsmålet er om tjenester som Twitter, hvis og om de oppnår kritisk masse, kan radikalt endre folks mediekonsum? Twitter har i alle fall allerede påvirket mitt mediekonsum. Undertegnede debuterte på Twitter 9. Januar i år. Jeg har skarve 54 ”følgere” på Twitter, noe som plasserer meg på 554. plass i popularitet blant norske brukere. Hver eneste morgen kan jeg lese på Twitter det siste som har blitt observert, lest eller tenkt av folk jeg ”følger”. Jeg har valgt ut en knippe mennesker jeg synes sier, tenker og mener interessante ting. Du finner teknologer, journalister, studenter, politikere, og også noen personlig venner blant dem jeg ”følger”. Disse skriver meldinger på 140 tegn, som inneholder oppfatninger og meninger, og ofte èn eller flere lenker til nyheter, kommentarer og annet. For meg har Twitter blitt en alternativ og mye mer interessant og ikke minst konsis nyhetsstrøm enn jeg hva klarer å følge på med på i informasjonshavet av nettaviser, nettdebatter og blogger. Den siste uken har jeg faktisk ikke åpnet en nettavis på måfå mer enn et par tre ganger. Jeg har derimot åpnet en rekke nyhetssaker, kommentarer og blogger direkte fra Twitter. Og det frister enda mindre å åpne papirutgaven enn nettutgaven av en gitt avis. På nett har jeg i det minste en mulighet til å filtrere på stoff som interesserer meg. Og enda bedre, nå filtrerer Twitter-feeden min effektivt og i stadig økende grad for meg.

Twitter er i ferd med å gjøre noe med mitt mediekonsum, men også min deltakelse. I tillegg til å lese andres tweets, kommuniserer jeg selv tanker, lenker og oppfatninger som forhåpentligvis er interessant for mine 54 ”følgere”. Jeg har opprettet en blogg som jeg legger ut lenker til på Twitter, og gjennom bloggen deltar jeg i samfunnsdebatten. ”Plattformene for å produsere, distribuere og konsumere medieinnhold har smeltet sammen til èn” skriver redaktør i VG Nett Espen Egil Hansen. ” Det betyr en absolutt demokratisering av muligheten til å publisere i det offentlige rom”. Og det er dette universet jeg har fått en smak på. En liten norsk bit av en verden der journalistikken ikke formes og styres av mediehusene alene, men av de menneskene hvis microblogge-stemme jeg ønsker å lytte til. Disse menneskene, flesteparten har jeg ikke møtt i det virkelige liv, er med på å danne og sette dagsorden for mitt nyhetskonsum. Og kanskje jeg påvirker deres?

I løpet av bare noen få måneder har det altså skjedd store endringer i hvordan jeg konsumerer nyheter. Mitt behov for god journalistikk er det samme, men jeg oppsøker og finner nyheter på en annen måte.”Generasjonsskiftet i nyhetskonsumet er permanent” kunne vi lese i Bjørn Veseth sin kommentar av forrige uke. Det er opplagt at jeg alene, sammen med en begrenset norsk Twitter-populasjon, ikke står for de store endringene i nyhetskonsumet i Norge. Men mediehusene sliter like fullt på papir, og folk flest leser nyheter på nett. God journalistikk vil jeg fortsatt ha et behov for, og jeg foretrekker å konsumere den på en digital plattform. Selv om VG Nett, Norges største nettavis, nå har langt flere lesere enn papiravisen, har de fortsatt ikke økonomi til å bære tilsvarende redaksjonelle satsinger som moderorganet. Det store spørsmålet er ikke om Twitter blir den neste store tjenesten eller ikke, men hvilke lønnsomme, digitale forretningsmodeller vi får i fremtiden for å kompensere for inntektssvikten hos papiravisene.

Følg kommentarforfatteren på http://twitter.com/anitaskagnaes

No comments yet

Leave a Reply

