Skip to content

Du var vinden

May 1, 2010

Eg er ein båt
utan vind.
Du var vinden.
Var det den leidi eg skulde?
Kven spør etter leidi
når ein har slik vind!
(Olav H. Hauge, Dropar i austavind, 1966)

Jeg ser for meg at Olav H. Hauge var en søt og god mann som levde dypt inne i en fjord. En sånn som alltid har håret litt i uorden, og klærne ser ut som de faktisk er en del av ham selv. Han smiler litt lurt, og du kan se at blikket hans ser lenger enn ditt. Sånn ser jeg ham for meg i hvert fall. Jeg leser at Olav H. Hauge giftet seg først som 70-åring, og har sagt “Vi er ingenting, det vi søkjer er alt”. Det finnes en bok om ham som heter “Mitt liv var draum “, skrevet av Knut Olav Åmås, og den har jeg litt lyst til å lese (mange takk til Slike Jenter for inspirasjon).

PS: ingen egne ord fra denne munn om årets 1.mai, men jeg synes dagens blogginnlegg av Mr. Chaffey er høyst lesbart.

No comments yet

Leave a Reply

