Skip to content

Vår fabelaktige Maria Amelie

January 13, 2011

Jeg får vondt i hjertet av Marie Amelie som nå snart er i ferd med å bli kastet ut av dette fine landet vårt. Hun later til å være et flott menneske med både hodet og hjertet på rett plass, og selve inkarnasjonen på et velintegrert og velfungerende menneske. Og jeg er ikke alene om å ha fått sympati for denne jenta. Utallige støtteerklæringer på newsfeeden min Facebook, og fakkeltog arrangeres i Oslo i kveld. Engasjementet er stort, og rørende det også.

Men allikevel mener jeg dessverre at utkastelse er riktig, fordi vi er nødt til å følge loven i dette tilfellet ellers vil saken skape presedens. Det er dessverre ikke mulig å gi en asylsøker oppholdstillatelse dersom det ikke er reell fare for forfølgelse i hjemlandet – hvilket det nok ikke er i dette tilfellet (så vidt jeg kan forstå utfra det jeg leser). Dermed er utkastelsen i henhold til loven, eller rettere sagt politikken som utformet den. Og det er den politikken vi må endre på. Og vi som enkeltindivider må fortsette å la oss engasjere, gi støtte på Facebook og gå i tog. Og vi bruke stemmeretten vår på å stemme på de partietne som har en politikk der vi åpner for f.eks innvandring av nettopp denne sorten. Flotte, ressurssterke og intergreringsvillige folk. Og alle de andre skjebnene der ute som vi ikke hører om.

Jeg håper allikevel for Marie Amelie sin del at Norge klarer å finne en løsning for å gi henne opphold. Vampus foreslår å sette henne på et fly ut av landet i dag, og så invitere henne tilbake som spesialrådgiver for regjeringen i innvandringspolitiske spørsmål. Det synes jeg høres ut som en god idè.

 

Tips til mere lesestoff:

Her kan du lese hva Antibloggeren tenker om saken – fint innlegg og inspirerende tittel (takk!)

Og den fabelaktige Maria Amelie hadde selv denne kronikken på trykk i Aftenposten 4. januar – sterk lesning om en enkeltskjebne

No comments yet

Leave a Reply

