Skip to content

Del 1 – Bistand møter motstand

January 31, 2011

I årene mens jeg bodde i Ghana så jeg kineserne bygge. De bygget intrastruktur som veier, broer og offentlige bygninger. De bygget tette relasjoner til regjeringen og opposisjonen, og solgte mengder av varer og tjenester. Alt med stor suksess. Det var vanskelig å se med egne øyne hvilken innsats bistandsoverføringer fra vestlige land gjorde, til sammenligning med kinserne.

Ikke lenge etter jeg returnerte til gamlelandet fra tiden under Afrikas sol kom Dambisa Moyo med boken ”Dead Aid” der hun slår fast at 40 år med vestlig bistand i Afrika, med unntak av nødhjelpsbistand, har vært fånyttes – hun går faktisk langt i å si at det har vært kontraproduktivt. Dambisa  Moyo ble også nevnt i et debattmøte på Litteraturhuset som jeg blogget om. I slutten av nevnte bloggpost kommer jeg med følgende oppfordring:

”…enda mer interessant ville det vært med en debatt om andelen av norske direkte investeringer vs government-to-government bistand. Jeg gleder meg til den!”

Nå har tiden kommet for å ta min egen oppfordring. Første målsetning har vært å få oversikt over hvilke bevilgninger som går til henholdsvis bistand, nødhjelpsbistand og direkte investeringer i utviklingsland. Og det var jaggu ikke så enkelt.

For det første er begrepsapparatet mitt underutviklet – skulle jeg finne ut i første kontakt med Utenriksdepartementet . Investeringer for meg er visst ikke det samme som investeringer for dem. Bistand er ikke bistand. Riktig så hyggelige og behjelpelige var de (og jeg er ikke ironisk, de var veldig imøtekommende). Og jeg skal eventuelt komme tilbake med noen klargjørende spørsmål er avtalen vår på et senere tidspunkt…

Så nå leser jeg. Og innser at jeg har begitt meg ut på en mye mer omfattende reise enn jeg hadde trodd. Så derfor tenkte jeg at jeg skulle invitere dere med på denne ferden til/i/med/mot norsk bistandspolitikk. Ønsk meg lykke til!

4 Comments leave one →
  1. Elin permalink
    February 1, 2011 8:35 am

    Hei! Dette høres ut som et veldig interessant felt å forske i. Jeg skal følge med på bloggen din fremover. Har veldig lyst til å lære mer om dette emnet selv. Lykke til 🙂 Hilsen Elin

  2. anitaskagnaes permalink*
    February 1, 2011 8:54 am

    Så hyggelig – tusen takk! Jeg håper forskningsresultatet blir bra, og det blir spennende lesning!

    Beste hilsen Anita

  3. Anne Johnsrud permalink
    February 8, 2011 10:48 am

    Lykke til 🙂

  4. Torgeir permalink
    February 16, 2011 11:11 am

    Spennende tema! Gleder meg til å lese mer 🙂

Leave a Reply

