Skip to content

Eik før ask blir plask

June 14, 2011

Her er det bloggtørke. Ingen bloggpost på lang tid. Det skulle et nesten ukelangt regnskyll til for å få skrevet litt igjen. En post som faktisk skal dreie seg nettopp om det. Regn.

Jeg føyer meg inn i rekken av nordmenn som er i overkant opptatt av været: Jeg har yr-appen på telefonen, og det er den appen jeg bruker nest mest, det er bare wimp sin jeg bruker mer.  Jeg planlegger utendørsdelen av fritiden min etter værvarselet. Da en Kristian Gislefoss plutselig dukket opp på nrk-skjermen her i vår ringte jeg farmor og farfar mine for  å diskutere hvorvidt han var sønnen til Kristen Gislefoss. Noe som selvsagt var helt unødvendig; mannen er en kopi av sin far.

Jeg diskuterer altså været med blant annet min farfar, og her forleden kunne han fortelle meg at vi har en våt sommer foran oss. Han baserte dette på et gammelt værtegn der en ser om eiketreet eller asketreet får blader først. “Ask før eik blir steik” sier de. Og tilsvarende “Eik før ask blir plask”. Og i år var det altså eika som var først ute. Det betyr plask. Og så langt kan det vel sies å stemme her på Østlandet hvertfall.

Da den allerede nevnte Kristian Gislefoss var på P3 Morgen i forrige uke sendte jeg inn lytterspørsmål på sms, og fikk endelig avklaring på noe jeg har lurt på i flere år. Hvor treffsikre er de egentlig der oppe på meteorologisk institutt? Svaret var beroligende. Kristian, som vi er på fornavn med nå, kunne fortelle at for de nærmeste 48 timene er de statistisk sett 80 % treffsikre for Osloområdet. Ikke verst.

For de neste 48 timene melder yr.no om sol, og bittelitt regn. Det lover godt for mine utendørsaktiviteter. Og det lover dårlig for flere blogginnlegg (de nærmeste 48 timene i hvertfall).

 

 

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply

